7 van het goede leven

 

Samen in gesprek

We praten met de cliënt over zijn of haar ondersteuningsvraag. Wat kan de cliënt zelf doen? Kan hij of zij dit leren, misschien met technologie?

We kijken ook of familie, het netwerk of een vrijwilliger kan helpen om de vraag van de cliënt te beantwoorden.

 

De zeven van het goede leven

Dit vraagt van ons allemaal om anders te kijken, te denken en te doen.

En dat begint met het goede gesprek: met de cliënt, met elkaar, met teams en met iedereen die de toekomst van onze cliënten belangrijk vindt. 

Dit doen we via de praatplaat 'zeven van het goede leven'. Vragen waar je aan kunt denken zijn:

  • Wat kan de cliënt zelf? Laten we hem ook alles zelf doen wat hij zelf kan?
  • Wat kan de cliënt leren? Welke toename van zelfredzaamheid kunnen we realiseren?
  • Welke hulpmiddelen, apps of technologie kunnen we inzetten?
  • Wat kunnen mede cliënten voor elkaar betekenen?
  • Welke ondersteuningsvragen kunnen door familieleden of mantelzorgers uit het netwerk worden ingevuld?
  • Welke rol kunnen vrijwilligers spelen in het beantwoorden van ondersteuningsvragen?
  • Wat kan de buurt en de directe sociale omgeving spelen?
  • Hoe benutten we de kennis, kunde en ervaring van de zorgprofessional zo goed mogelijk?

 

Handig hulpmiddel bij het voeren van een gesprek

Om dit gesprek te voeren, hebben we een praatplaat gemaakt.

Samen met cliënten, verwanten en medewerkers.

In deze plaat staan de vragen afgebeeld die ons helpen om het gesprek te voeren.

Het doel is om samen de zorg zo te regelen dat de ondersteuningsvraag van iedere cliënt, nu en in de toekomst zo goed mogelijk wordt ingevuld.

 

Lees hier meer op de website van Lunet.