Mede-zeggenschap bij Lunet
Medezeggenschap gaat over het voeren van het goede gesprek met elkaar. Lunet neemt de cliënt en de vertegenwoordigers serieus in wat zij willen bespreken en de behoefte die ze hebben.
Groepsoverleggen
Dit begint met het organiseren van inspraak. Dit doen we bij Lunet via groepsoverleggen. In de groepsoverleggen praten cliënten en vertegenwoordigers over belangrijke onderwerpen voor de groep (wonen, dagbesteding en wijklocaties).
Deze overleggen worden structureel georganiseerd. Op welke manier dit gebeurt, kan per locatie verschillen, we noemen dit maatwerk. Het is belangrijk dat Lunet laat weten wat er gedaan is met de punten die tijdens het groepsoverleg besproken zijn.
Cliëntenraden
Ook heeft Lunet cliëntenraden. En is de medezeggenschap op dit moment in twee lagen georganiseerd:
- De Centrale Cliënten Medezeggenschap Raad (CCMR) praat en beslist over belangrijke onderwerpen voor alle cliënten van Lunet.
- De Cluster Raden praten en beslissen mee over onderwerpen die belangrijk zijn voor alle cliënten binnen het cluster waarvoor ze in de raad zitten.
Hieronder zie je hoe de medezeggenschapsstructuur bij Lunet er nu uitziet:
We willen graag dat medezeggenschap dicht bij de cliënt wordt georganiseerd en goed past binnen de structuur van Lunet.
Daarom praten we samen over een nieuwe manier om medezeggenschap te regelen.
Een belangrijke verandering is dat elke locatie een eigen cliëntenraad kan oprichten. In deze raad worden belangrijke onderwerpen besproken die speciaal voor de cliënten op die locatie gelden.