De voorzitter spreekt

Medezeggenschap is belangrijk de laatste tijd. De nieuwe regels en indeling zorgen ervoor dat meedenken, meepraten en meebeslissen niet meer weg te denken zijn uit Lunet.  

En midden in deze verandering staan de drie voorzitters van onze medezeggenschapsraden: 

  • Davy Beerens van de centrale cliëntenraad (ccr) 

  • Jaap Praagman van de centrale cliëntvertegenwoordigersraad (ccvr) 

  • Tine Vroomans van de ondernemingsraad (or). 

 We stelden ze een paar vragen: Wat maakt voorzitter van een medezeggenschapsraad zo leuk? En: Waar ben je trots op? 

 
"Als je nieuwsgierig bent - en dat ben ik - is het prettig om vooraan te staan als er iets nieuws is. En dat is bij de cliëntenraad wekelijks. Verder vind ik het ook fijn om invloed te kunnen uitoefenen op de dingen die cliënten van Lunet en dus ook mij aangaan. Tenslotte wil ik graag die steun zijn voor mensen die niet of nauwelijks voor zichzelf kunnen spreken. 'Hun stem' zijn is soms best wel moeilijk als het gaat om het nemen van een beslissing. Je kunt het namelijk nooit goed doen voor iedereen. Maar je kunt wel je best doen." 
Davy Beerens, voorzitter centrale cliëntenraad (ccr) 

Wat we besluiten, doen we niet vóór maar mét elkaar. Want zo werkt Lunet aan een goed leven en mooi werk." 

 
"Medezeggenschap is hard nodig. Laten we dat vooropstellen. Door mee te denken en mee te beslissen gebeurt er iets. Er is beweging en in veel gevallen ook verbetering. En in dat proces ben ik een radartje. Met bijna 3.000 cliënten en een veelvoud daarvan aan verwanten als achterban is medezeggenschap in een grote zorgorganisatie als Lunet vooral ook een kwestie van geduld. Ik ben van nature een idealist en dat knelt soms wel wat als processen voor mijn gevoel sneller mogen verlopen. En misschien kan het niet anders in een grote organisatie en een achterban die je wilt betrekken, maar toch...als je allemaal hetzelfde doel hebt - namelijk een goed leven voor de cliënt - sta ik ooit versteld hoelang de weg daar naartoe duurt." 
Jaap Praagman, voorzitter centrale cliëntvertegenwoordigersraad (ccvr) 

Van 6 tot en met 10 oktober 2025 is het de Week van de Medezeggenschap. Een mooie gelegenheid om stil te staan bij het belang van inspraak en samenwerking. 

 
"Ik ben al langer lid van de OR, maar pas de laatste vijf jaar als voorzitter. In die periode heb ik onze rol zien kantelen van een raad die reageert op voorgenomen besluiten naar een team dat proactief wordt betrokken in de besluitvorming. We zijn nu echt een strategische sparringpartner van de raad van bestuur en worden in een vroeg stadium meegenomen in de besluitvorming. En dat werkt." 
Tine Vroomans, voorzitter ondernemingsraad 

Medezeggenschap in beweging 

Op tijd meedenken en meepraten is belangrijk. Lunet en de cliëntvertegenwoordiging hebben nog wel een paar stappen te gaan. Dat zeggen beide voorzitters. Medezeggenschap voelt nu nog soms te veel als een wettelijke plicht die uitgevoerd moet worden, terwijl het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat we het echt samen doen. 

"Elke keer als ik een raad hoor zeggen dat ze het druk hebben, is goed. Dat is in ieder geval een bewijs dat ze veel worden meegenomen rondom de zaken bij Lunet." 
Karien Huijbregts, leidinggevende Medezeggenschap en Ervaringsdeskundigheid 

Een stap richting dat 'samen' is al gezet doordat de ccvr en ccr elkaar elke maand spreken over lopende zaken. 

Davy: "We waren eerst twee eilanden, maar het laatste jaar zijn we naar elkaar toegegroeid. Deden wij vorig jaar nog het jaarplan van Lunet en nam de ccvr de begroting voor haar rekening. Dit jaar ligt de begroting ook op de tafel van de centrale cliëntenraad. Hiervoor zijn we begin dit jaar met de raad van bestuur in gesprek gegaan en hebben we Lunet uitgedaagd om zoiets ingewikkelds als een begroting zo te brengen dat wij het begrijpen. Een hele klus, maar voor de cliëntenraad wel essentieel om mee te kunnen doen." 

Dat 'meedoen’ ook een belangrijk onderwerp is bij de ccvr, legt Jaap uit: "We bouwen aan een medezeggenschapsstructuur, waarmee iedereen bij Lunet uit de voeten kan. En daar ben ik best wel trots op. Zeker de ruimte die er nu is om op lokaal niveau inspraak te hebben." 

Tine: "Via allerlei kanalen zien we dat we steeds meer en vaker medewerkers betrekken bij de organisatie. Er is een grote bereidheid om mee te denken met de or en geloof me; dat heeft wel zeker effect." 

Achter de schermen 

Zowel Jaap als Davy lopen alweer een tijdje mee in de cliëntmedezeggenschap. In die jaren zie je een verschuiving van tegenover elkaar naar samen met elkaar; wat kunnen we samen met Lunet betekenen voor de cliënt? 

Een waardevolle verandering vinden beiden. "Door mijn werk in de medezeggenschap," vertelt Jaap, “weet ik nu beter hoe deze organisatie werkt en dat er naast de mensen in de directe zorg nog veel anderen met hart en ziel voor de cliënten werken. Maar ook dat de onderlinge afstemming nog wel beter kan.” 

Davy verwoordt dat erg mooi: "Om mij 'draaiende' te houden, zijn heel veel mensen nodig. Dat zien cliënten vaak niet, maar achter die schermen is het heel druk, wordt er hard gewerkt en veel besloten. Dus als je echt het gesprek wilt voeren, kom dan eens achter die schermen. We hebben nog wel een plaatsje vrij aan onze ccr tafel." 

 
"Wat mij trots maakt, is te zien hoe medezeggenschap steeds meer onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk. We bouwen aan een nieuwe structuur die duidelijkheid en verbinding brengt tussen de diverse raden en hun achterban. We leren samen en nemen de tijd om goed naar elkaar te luisteren. Zo wordt meedenken, meepraten en meebeslissen steeds vanzelfsprekender, en werken we samen aan een goed leven voor iedereen." 
Karien Huibregts, leidinggevende Medezeggenschap en Ervaringsdeskundigheid