Op weg naar een nieuwe medezeggenschapsstructuur

Het afgelopen jaar is gewerkt aan een nieuwe structuur voor de cliëntmedezeggenschap binnen Lunet.
Samen met de raden en andere betrokkenen is nagedacht over hoe medezeggenschap het beste georganiseerd kan worden.
Zodat de stem van cliënten goed gehoord wordt en invloed heeft op besluitvormingsprocessen binnen Lunet.

Wat is gedaan?
In 2024 zijn twee voorstellen voorgelegd aan de raden. Omdat er toen nog geen brede instemming was op de voorstellen, is deze opnieuw bekeken en op onderdelen aangepast. Daarbij is geluisterd naar de vragen en suggesties van alle raden.

Inmiddels is de herziene versie van de nieuwe medezeggenschapsstructuur gedeeld met de raden voor instemming.

Wat is nieuw in het herziene voorstel?
In het herziene voorstel is onder andere:

  • De rol van teamleiders verduidelijkt
  • Zijn de afspraken over samenwerking aangescherpt
  • Evaluatiemomenten toegevoegd

Ook is er een visie op cliëntmedezeggenschap opgesteld: een document dat beschrijft hoe we als organisatie willen omgaan met inspraak, betrokkenheid van cliënten en vertegenwoordigers en medezeggenschap.
Dit vormt een belangrijke basis voor een cultuur waarin samenwerken met cliënten vanzelfsprekend is en altijd van toegevoegde waarde is.

Hoe nu verder?
De raden hebben tot 11 juli 2025 de tijd om op het nieuwe voorstel van de medezeggenschapsstructuur te reageren.
In de tussentijd gaan we door met het versterken van medezeggenschap. Onder andere via lokale inspraak, ondersteuning door consulenten, werving van nieuwe raadsleden en het opzetten van een passend scholingsaanbod voor de raden.

Meer informatie
Wil je meer weten over de nieuwe medezeggenschapsstructuur of heb je vragen? Neem dan contact op met de consulenten medezeggenschap. Dit kan via consulentenmedezeggenschap@lunet.nl

Samen bouwen we aan een organisatie waarin de stem van de cliënt telt.